Flevoland - Botsen er vliegtuigen tegen windmolens als de rode lampjes uit gaan?

Als je tegenwoordig in het donker door onze provincie rijdt, zie je een deken van rode knipperende lampen aan de hemel. Het zijn de lichten op windmolens.

Een aantal ervan knippert mooi tegelijk, andere net achter elkaar. Mensen in het verkeer worden er soms door afgeleid, maar de lichtjes zijn blijkbaar nodig. Toch kan het ook anders: het duurt nog even, maar dan staan ze bijna altijd uit.

De lampjes zijn er om te voorkomen dat kleinere vliegtuigen en helikopters per ongeluk tegen de molens aan vliegen. Grote vliegtuigen komen een stuk hoger over, dus voor die toestellen zijn ze niet bedoeld.

[image:]

Maar hoe vaak vliegt er nu echt een helikopter of vliegtuigje laag en in het donker door de provincie? Dat gebeurt lang niet de hele tijd.

Meestal uit
Met een relatief simpele techniek gaan de lampen op de molens straks alleen nog branden als er in de buurt gevlogen wordt. "In elk toestel dat in de nacht vliegt, zit een transponder die laat zien waar precies een vliegtuig of helikopter is. En bij een windpark zit een ontvanger voor dat signaal, die de lampen alleen aanzet als dat nodig is”, vertelt Gijs van Hout.

Gijs is van Windpark Krammer bij Zeeland. Daar is het systeem getest en werkt het als eerste in Nederland. Hij zegt dat de lampen 70 tot 95 procent minder lang aan hoeven te staan.

[image:d5ms27yy6exnf.cloudfront.net/pictures/… Hout is trots op het systeem in Zeeland]

Wie gaat het betalen?
Omdat de lampen straks meestal niet branden geeft dat een rustiger beeld in het donker. Er is minder lichtvervuiling. Afgesproken is dat het Rijk twintig procent van de kosten betaalt, als ook de provincie dat doet. De overige zestig procent wordt door windparken zelf betaald.

"Ook onze leden zien dat de lampen best wel aanwezig zijn in het donker. Ze willen draagvlak houden voor de molens en zijn dus best bereid geld uit te geven", vertelt Rick Harmsen van de Nederlandse WindEnergie Associatie. Dit is een overkoepelde club voor windparken.

Veiligheid
Om het systeem te kunnen gebruiken zijn er veel tests gedaan. Ook is het zo gemaakt dat als er ergens een storing is, de lampen direct gaan knipperen. Het is net zoals bij de slagbomen bij een spoorwegovergang. Als er daar een probleem is, gaan die ook automatisch dicht.

Vanaf wanneer de lampen in Flevoland minder vaak gaan branden, is nog onduidelijk. Er moet per park gekeken worden of en hoe het systeem kan worden toegepast. Volgens de Nederlandse WindEnergie Associatie kan het nog een jaar duren. Maar één ding staat vast: De meeste rode lampen in Flevoland staan straks ook veel vaker uit.
 Flevoland - Botsen er vliegtuigen tegen windmolens als de rode lampjes uit gaan? (omroepflevoland.nl)

Als je tegenwoordig in het donker door onze provincie rijdt, zie je een deken van rode knipperende lampen aan de hemel. Het zijn de lichten op windmolens. Een aantal ervan knippert mooi tegelijk, andere net achter elkaar. Mensen in het verkeer worden er soms door afgeleid, maar de lichtjes zijn blijkbaar nodig. Toch kan het ook anders: het duurt nog even, maar dan staan ze bijna altijd uit. De lampjes zijn er om te voorkomen dat kleinere vliegtuigen en helikopters per ongeluk tegen de molens aan vliegen. Grote vliegtuigen komen een stuk hoger over, dus voor die toestellen zijn ze niet bedoeld. [image:https://d5ms27yy6exnf.cloudfront.net/pictures/6F3ED2D3959F01C2C1258A630049016Bstill1110_00001_7CDEE2E6C12ADE2CC1258A6300490175.jpg] Maar hoe vaak vliegt er nu echt een helikopter of vliegtuigje laag en in het donker door de provincie? Dat gebeurt lang niet de hele tijd. Meestal uit Met een relatief simpele techniek gaan de lampen op de molens straks alleen nog branden als er in de buurt gevlogen wordt. "In elk toestel dat in de nacht vliegt, zit een transponder die laat zien waar precies een vliegtuig of helikopter is. En bij een windpark zit een ontvanger voor dat signaal, die de lampen alleen aanzet als dat nodig is”, vertelt Gijs van Hout. Gijs is van Windpark Krammer bij Zeeland. Daar is het systeem getest en werkt het als eerste in Nederland. Hij zegt dat de lampen 70 tot 95 procent minder lang aan hoeven te staan. [image:https://d5ms27yy6exnf.cloudfront.net/pictures/6F3ED2D3959F01C2C1258A630049016Bstill1110_00002_558C4C7145FA4D09C1258A630049017A.jpg:Van Hout is trots op het systeem in Zeeland] Wie gaat het betalen? Omdat de lampen straks meestal niet branden geeft dat een rustiger beeld in het donker. Er is minder lichtvervuiling. Afgesproken is dat het Rijk twintig procent van de kosten betaalt, als ook de provincie dat doet. De overige zestig procent wordt door windparken zelf betaald. "Ook onze leden zien dat de lampen best wel aanwezig zijn in het donker. Ze willen draagvlak houden voor de molens en zijn dus best bereid geld uit te geven", vertelt Rick Harmsen van de Nederlandse WindEnergie Associatie. Dit is een overkoepelde club voor windparken. Veiligheid Om het systeem te kunnen gebruiken zijn er veel tests gedaan. Ook is het zo gemaakt dat als er ergens een storing is, de lampen direct gaan knipperen. Het is net zoals bij de slagbomen bij een spoorwegovergang. Als er daar een probleem is, gaan die ook automatisch dicht. Vanaf wanneer de lampen in Flevoland minder vaak gaan branden, is nog onduidelijk. Er moet per park gekeken worden of en hoe het systeem kan worden toegepast. Volgens de Nederlandse WindEnergie Associatie kan het nog een jaar duren. Maar één ding staat vast: De meeste rode lampen in Flevoland staan straks ook veel vaker uit.

Nieuwsgrazer

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden flevoland , onduidelijk , ongeluk , storing , techniek , vliegen , windenergie , lampjes , windmolens en nederland geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!